• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Höja bolån Swedbank?

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Hej,

Är det ngn som fått sitt bolån höjt hos Swedbank baserat på att värdet på bostaden stigit? Jag hade typ 82% i belåning när jag köpte min bostadsrätt, och har väl betalat av någon procent bara. Men den bör ha ökat ca 300 000 i värde så jag skulle vilja belåna den 85 000 av nya värdet. Dock fått bilden att Swedbank är hårda? Tänkte göra en skriftlig värdering med Fastighetsbyrån för har för mig de vill man använder dem som är ”deras”.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 566
Mottagna reaktioner
12 923
Poäng
9 787
Det behöver väl gå minst 5 år innan en ny värdering kan göras, men har du haft lägenheten i 5 år är det nog inga problem
 

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Är det någon allmän regel? Känns ju dumt när marknaden rör sig mkt fortare. Ska ändå sälja inom ett år så den blir ju värderad iom det också. Men fem år kommer ha gått först nästa år. :-(
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 566
Mottagna reaktioner
12 923
Poäng
9 787
Ja sedan 2016.

Saxar från fastighetsbyrån.

Värdera huset eller lägenheten för att lägga om lån​


Hur mycket du behöver amortera på dina bolån beror bland annat på hur mycket lån du har i förhållande till bostadens värde. Om din bostad stiger i värde, kan ditt amorteringskrav alltså minska – och därmed också din månadskostnad. När du ber oss göra en värdering av din bostad i detta syfte kallas det omvärdering. En omvärdering kan göras högst vart femte år, enligt Finansinspektionens regler. Har du köpt din bostad före 1 juni 2016 kan du göra omvärderingen tidigare – likaså om det har skett en ”omfattande värdeförändring” av bostaden. Med detta menas inte en allmän prisutveckling, utan sådant som är en följd av större om- eller tillbyggnad.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 385
Mottagna reaktioner
13 461
Poäng
8 917
Det behöver väl gå minst 5 år innan en ny värdering kan göras, men har du haft lägenheten i 5 år är det nog inga problem

Nja.
Du har rätt att göra en värdering var 5:e år..
 

Driverdu

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
23 Juli 2021
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Vi har lånat på huset två ggr sedan 2017 då vi köpte det. Det har ökat avsevärt sedan 2017/2018.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 566
Mottagna reaktioner
12 923
Poäng
9 787
Vi har lånat på huset två ggr sedan 2017 då vi köpte det. Det har ökat avsevärt sedan 2017/2018.

Då har ni antingen
1 gjort någon större renovering eller utbyggnad, 2lånat upp det ni amorterat
3 inte haft 85% från början
4 Swedbank gjort fel och ni borde anmäla det till finansinspektionen då.
 

Driverdu

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
23 Juli 2021
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
1. Ja, vi har gjort stora renoveringar - Men vi blev aldrig frågade om det.
2. Nej, vi gick över.
3. Jo. Det hade vi.
4. Jo. Första var Swedbank och det gjordes å det snabbaste på en dag i princip.
andra gången var det när vi bytte bank till Skandia, och fick dessutom lägre ränta.
Finansinspektionen? Varför i hela friden skulle jag lägga tid på det? :p Jag är knappast missnöjd.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 566
Mottagna reaktioner
12 923
Poäng
9 787
1. Ja, vi har gjort stora renoveringar - Men vi blev aldrig frågade om det.
2. Nej, vi gick över.
3. Jo. Det hade vi.
4. Jo. Första var Swedbank och det gjordes å det snabbaste på en dag i princip.
andra gången var det när vi bytte bank till Skandia, och fick dessutom lägre ränta.
Finansinspektionen? Varför i hela friden skulle jag lägga tid på det? :p Jag är knappast missnöjd.

Brukar vara ett himla liv här när någon aktör inte gör som dom får/ska och det ska rättshavereras och anmäla till alla möjliga. Borde vara samma liv när en bank lånar ut fast dom inte får
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp